Singapore

by Simeon Visser
Alle foto’s uit Singapore zijn te vinden in dit album.

Met nog een paar uur te gaan voor de terugvlucht naar Nederland schrijf ik deze blogpost over Singapore. Ik heb hier zo’n drie weken kunnen verblijven – met een midweekje in Kuala Lumpur, Maleisië, en ik heb in die tijd veel gezien en gegeten. Singapore is niet zo heel groot dus na een tijdje heb je het wel gezien en dan is de voornaamste bezigheid het uitproberen van de lokale cuisine. Ik heb verbleven in het huis van een huisgenoot uit Melbourne en haar vader heeft me allerlei lokale gerechten gepresenteerd om uit te proberen. De meeste toeristen zullen alleen in de stad rondkijken en niet zo gauw naar de lokale eettentjes gaan. Daar serveren ze toch heel ander eten wat goedkoper is en “Aziatischer” zullen we maar zeggen. In de stad is er ook genoeg te krijgen, daar hoeft de gemiddelde toerist zich geen zorgen over te maken, maar het is toch anders.

Singapore is een land maar ook een stad en het hele land is stedelijk gebied (op een paar plekken na). Er wonen wel miljoenen mensen dus veel mensen wonen in flats en hoogbouw, dat is op de overzichtsfoto’s goed te zien. Je kunt heel gemakkelijk rondreizen met de MRT, een trein/metro-systeem door het hele land en je kunt een digitale kaart kopen die je kunt opladen. Een OV-chipkaart maar dan niet gehackt. Wat vooral opvalt is dat er overal bordjes staan die je vertellen wat je niet mag doen. Zo mag je niet eten en drinken in de trein (ook geen kauwgum) en roken mag ook niet maar er zijn ook bordjes die vertellen dat je niet mag zitten op de roltrap (lijkt me logisch) of dat je mensen eerst moet laten uitstappen voordat je de trein instapt (zou ook logisch moeten zijn…). Dat is ook de cultuur hier: iedereen is het met de overheid eens en de overheid vertelt hen wat ze wel en niet mogen doen.

De timing van mijn bezoek was erg goed (puur geluk) want er was zowel het Hinduïstische Thaipusam-festival en het Chinese Nieuwjaar tijdens mijn verblijf. In beide gevallen was ik in Singapore, hoewel ik bij de Batu Caves in Kuala Lumpur ook de rommel van het Thaipusam-festival daar heb gezien. Er zijn hier veel Boeddhistische en Hinduïstische tempels en het is niet zo moeilijk om ze van elkaar te onderscheiden. Boeddhistische tempels kennen veel rode kleuren terwijl Hinduïstische tempels rijkelijk versierd zijn met goden in een breed kleurenpalet. Het Thaipusam-festival vond plaats in Little India, een wijk in Singapore die zoals de naam al aangeeft lijkt op India. De grootste Boeddhistische tempel die ik bezocht heb staat in Chinatown, de Chinese wijk in Singapore. Hier zijn enkele foto’s van de Boeddhistische tempel en daarna de Hinduïstische tempel:

Dan nu nog enkele foto’s van de Chinese tuinen in Singapore. Er valt niet heel veel aan toe te voegen: de tuin kent allerlei Chinese vormen, planten en bebouwing:

Ik heb niet alle foto’s kunnen uploaden, de foto’s van de Singapore Zoo (+ Night Safari, maar daar geen foto’s van) en Sentosa volgen nog een keer. De foto’s van het Aziatische eten volgen ook nog!

Leave a Reply

