Natuur en Outback in Darwin

by Simeon Visser

Mijn laatste halte voordat ik weer terugkeer naar Melbourne is Darwin. In Darwin zelf in niet zo heel veel te doen maar velen trekken de natuur in want er zijn verscheidene nationale parken. Dit is ook deel van de outback van Australië met rood zand en bijbehorende begroeiing. Ik heb een beetje rondgekeken in Darwin, ik ben naar de botanische tuinen geweest, een bezoekje gebracht aan de Crocosaurus Cove (waar ze krokodillen hebben) en ik ben een dagje naar het Litchfield National Park geweest.

Wat vooral opvalt is dat veel aboriginals rondzwerven in Darwin als daklozen. Ze schreeuwen luid, bedelen om geld en lijken niks beters te doen te hebben. Ze proberen ook wat geld te verdienen door twee stukjes hout tegen elkaar te slaan wat dan voor muziek moet doorgaan. Er was ook een keer dat een aboriginal me tegenhield en begon te zeggen dat ie maar 35 dollar had en dat ik ‘m meer moest geven. Sorry, daar gaan we niet aan beginnen – het wordt waarschijnlijk toch uitgegeven aan andere dingen dan waarvoor ze het zouden moeten gebruiken. Ik zit er niet ver naast als ik zeg dat ze het meest weg hebben van primitieve wilden.

Crocosaurus Cove

De Crocosaurus Cove bevindt zich in het hartje van Darwin City en ze hebben daar allerlei krokodillen en reptielen. Ze hebben ook een krokodil uit Crocodile Dundee. Ik heb hier ook nog een paar reptielen en een slang mogen vasthouden. Verder heb ik rondgekeken bij de krokodillen. Ik heb ook een baby-krokodil mogen vasthouden. Tegen betaling kun je je ook in een kooi in het water laten zakken bij een krokodil in de hoop dat hij reageert. Dat heb ik niet gedaan en in de praktijk blijkt het niet zo spectaculair als op de foto’s: een krokodil beweegt nauwlijks en laat zich niet zomaar een reactie ontlokken. Als een krokodil niet reageert dan later ze je zakken in het water bij een andere krokodil maar die reageerde ook niet.

Litchfield National Park

Tijdens mijn dagtrip naar het Litchfield National Park heeft het veel geregend. Ik was in Darwin tijdens het regenseizoen en enkele mensen vroegen zich ook af waarom ik naar Darwin ging in het regenseizoen. Een goedkope vlucht is de voornaamste reden. Tijdens het regenseizoen is het ook mooi in Darwin want alles is groen en in bloei. Voor een korte tijd dacht ik ook nog dat mijn fotocamera het begeven had door al het water: hij opende niet meer, maakte een piepgeluid en sloot zich dan weer. Maar hij doet het nu gelukkig weer. In Darwin City zelf heeft het ook van tijd tot tijd geregend: het was het ene moment erg warm en dan regende het hevig en dan was het weer droog.

In het Litchfield National Park hebben ze veel watervallen, waterstroompjes en hoge termietenheuvels.

Melbourne
Ik ben nu weer in Melbourne waar ik in een backpackeraccommodatie verblijf. Vanaf morgen ga ik weer naar de accommodatie waar ik voorheen verbleef om daar de rest van dit jaar te wonen. Ik ben daar dus met de feestdagen, dat lijkt me wel zo gezellig. Veel backpackers reizen naar Sydney om daar het nieuwe jaar in te luiden maar dat moet je al maanden van te voren regelen. In Melbourne ken ik de meeste mensen en hoewel er enkelen terug naar huis zijn gevlogen (het is hier immers zomervakantie) zijn er nog genoeg achtergebleven om de tijd mee door te brengen. Ik hoef Melbourne toch niet te verkennen want ik heb hier zes maanden gewoond. Het maakt dus eigenlijk niet zo veel uit of ik in de stad woon of op enige afstand van de stad.

Mocht ik geen bericht meer achterlaten dan wens ik iedereen Fijne Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar! Wees voorzichtig met vuurwerk en ik hoop dat het niet te veel sneeuwt haha! Het weer is hier wel anders – rond de 20 graden en zonnig van tijd tot tijd (ook met regen).

Leave a Reply

