Een paar dagen in Auckland

by Simeon Visser

Ik ben inmiddels terug in Australië namelijk in Cairns. De laatste paar dagen van november heb ik in Auckland doorgebracht – dat is de grootste stad in Nieuw-Zeeland. Op zondag 28 november heb ik nog de Farmers Santa Parade kunnen meemaken; dit is een grote parade om de kinderen te vermaken en om de kerstperiode in te luiden. Ik heb ook een gratis dagtrip naar Devonport gedaan waar je een mooi uitzicht over Auckland hebt en deze trip omvatte ook een wandeling onder de Auckland Harbour Bridge. Hier staan ook enkele militaire installaties die in vervlogen tijden gebruikt zijn (of althans bedoeld waren) om Nieuw-Zeeland tegen indringers te verdedigen.

Een bezoekje aan Auckland is natuurlijk niet compleet zonder even in de Sky Tower rondgekeken te hebben; deze toren domineert de skyline van Auckland en is hét symbool van deze stad. Er is een observatiedek, een lounge en een skydeck (ook een observatiedek maar iets hoger). Voor de adrenalinekick is het mogelijk van de Sky Tower af te springen en om 192 meter naar beneden te vallen. Ook leuk is dat je dan langs het observtiedek valt waar iedereen vol afgrijzen staat te kijken. Ze hebben een elektronisch bord waar je kunt zien of er over een paar minuten weer iemand gaat springen. Als springer kun je voor kiezen om een paar tellen voor het raam van het observatiedek te hangen voordat ze je helemaal naar beneden laten vallen.. leuk fotomoment!

Strict gezien is dit geen bungeejump want je wordt aan een kabel vastgemaakt om te voorkomen dat je tegen de toren aanslaat – het is dus meer een vrije val in plaats van een bungeejump. Het is wel mogelijk om een bungeejump te maken van de Auckland Harbour Bridge – daar hebben we onder de brug ook nog even staan kijken. Deze is qua hoogte vergelijkbaar met de sprong die ik gedaan heb en het is ook boven water.

Ik heb ook foto’s van de Farmers Santa Parade maar deze heb ik nog niet uitgezocht. Zoals ik al zei ben ik nu in Cairns, Australië en het is echt een toeristenplaatsje: het is hier rond de 30 graden overdag en 20 graden ‘s nachts en het straatbeeld bestaat uit hotels, accommodaties en restaurantjes. Ik ben hier niet zo heel lang maar ik ga proberen wat van het Great Barrier Reef te zien te krijgen, dat is hier namelijk in de buurt. Ik moet zeggen dat ik door het regelen van al die vluchten mijn paspoortnummer uit mijn hoofd ken. Zowel Australië en Nieuw-Zeeland zijn er ook gek op om je immigratiekaartjes te laten invullen als je het land verlaat en inkomt. Het stelt niet heel veel voor maar ze moeten toch ingevuld worden. Ook leuk is dat je om domestisch te vliegen geen paspoort nodig hebt.. ik vul gewoon mijn naam in en daarna is de boarding pass voldoende.

Leave a Reply

