Taupo en Bay of Islands

by Simeon Visser

De Tongariro Crossing bevindt zich in het Tongariro National Park en dat bevindt zich weer in de buurt van Taupo, Nieuw-Zeeland. Dat is een best leuk plaatsje met allerlei wandelroutes nabij een groot meer, Lake Taupo. De foto’s ervan stonden al online maar ik had er de tijd niet voor om er wat over te schrijven. De dag voor de Tongariro Crossing ben ik als opwarmer nog naar de Huka Falls gelopen; deze watervallen bevinden zich op minstens een uur lopen vanaf het stadscentrum. Eerlijk gezegd was de wandelroute ernaartoe mooier dan de watervallen zelf maar toch leuk het gezien te hebben. In Taupo blijken ze ook een bungyjump te hebben en daar heb ik nog even staan kijken maar hij verschilt niet heel erg van die ik gedaan heb: ook boven water en van vergelijkbare hoogte.

Bay of Islands

Na Taupo ben ik via een nachtje slapen in Auckland naar Bay of Islands (Paihia) gegaan wat zich in het noorden van Nieuw-Zeeland bevindt. Het is hier mooi weer en het is een typische vakantiebestemming met vele eilandjes, strandjes en vele vormen van accommodatie. Je kunt hier boottochtjes maken en je kunt hier een bezoekje brengen aan de locatie waar het akkoord is gesloten tussen de Maori en het Verenigd Koninkrijk. Dit akkoord vormde de basis van het huidige Nieuw-Zeeland. Ik heb hier niet heel veel gedaan, vooral ontspannen en van het weer genieten.

Ik ben inmiddels terug in Auckland wat de grootste stad van Nieuw-Zeeland is. Ik heb hier nog een paar dagen voordat ik Nieuw-Zeeland vaarwel zeg aan het eind van deze maand. Zoals de foto’s de afgelopen tijd hebben laten zien is het een erg mooi land en ik heb toch een aardig deel van het land kunnen zien in de relatief korte tijd die ik hier heb kunnen zijn. Vele anderen blijven hier namelijk maanden door op allerlei plekken wat geld bij te verdienen. Een maand is in feite prima om beide eilanden van het land te zien zonder al te gehaast door te moen reizen in elke stad. In sommige plekken wil je ook niet langer dan een dag blijven aangezien er niks te beleven valt, zoals Westport.

Ik ben mensen tegengekomen uit allerlei uithoeken van deze planeet – maar toch vooral ook veel Nederlanders en Duitsers. Ik loop bijvoorbeeld een traject in het Abel Tasman National Park of ik loop door vulkanisch gebied in de Tongariro Crossing.. en in beide gevallen kom je weer Nederlanders tegen. Ook op de markt in Bay of Islands stonden twee Nederlanders oliebollen te bakken en verderop hadden enkele Britten het recept van Nederlandse poffertjes ergens geleerd.

Mijn plan is nu om terug te keren naar Australië om de feestdagen in Melbourne te vieren. Er waren wilde plannen om dit in Sydney en Gold Coast te doen maar dat ging uiteindelijk niet door. Ik had eind oktober wel een beschikbaar appartementje gevonden maar door allerlei omstandigheden lukte het niet om een ‘ja’ van al de anderen te krijgen. Ook zitten de mensen die ik ken in Melbourne dus dat lijkt me een mooie plek om het jaar af te sluiten. In januari zal ik het vliegtuig pakken om terug huiswaarts te gaan. Wat mij nu nog rest zijn enkele mooie dagen in Auckland; ik ben van plan om hier rond te kijken en nog wat laatste dingen te regelen voordat ik terug naar Australië keer.

Leave a Reply

