Cultuur en natuur in Wellington

by Simeon Visser

Afgelopen woensdag ben ik via een korte vlucht vanuit Christchurch aangekomen in de hoofdstad Wellington. Wellington staat hoog in de lijst van meest leefbare steden ter wereld en hoewel het een stad is, voelt het niet zo grootschalig aan. Het is een havenstad en de belangrijkste straten liggen dan ook niet ver van het water.

In Wellington ben ik naar het Te Papa-museum geweest, heb ik een ritje met de Cable Car gemaakt, ben ik naar de parlementsgebouwen geweest, heb ik door de botanische tuinen gelopen en tot slot heb ik nog een bezoekje gebracht aan Zealandia waar allerlei Nieuw-Zeelandse dieren leven. In het Te Papa-museum wordt de geschiedenis van Nieuw-Zeeland toegelicht, met name de Maori die er van oudsher wonen. De toegang tot het museum is gratis en er is van alles te zien, zoals beeldjes, huizen waarin men woonde en andere aspecten van de Maori-cultuur. De naam van Nieuw-Zeeland in Maori is overigens Aotearoa.

Wellington staat ook bekend om de Cable Car, een rood vervoersmiddel dat je naar boven op een heuvel brengt. Het is niet alleen gericht op toeristen want het is gewoon deel van het openbaar vervoer in Wellington (om naar de hoger gelegen wijken te komen). Als je met de Cable Car boven bent aangekomen, ben je in de botanische tuinen van Wellington. Je kunt dan via de botanische tuinen teruglopen naar de stad. Ik moet zeggen dat deze botanische tuinen erg mooi aangelegd zijn. In andere steden zijn botanische tuinen inderdaad een tuin met beplanting in mooie patronen maar hier kunnen ze ook gebruikmaken van hoogteverschillen wat het allemaal net wat extra geeft.

Tot slot ben ik nog naar Zealandia geweest wat meer een natuurgebied is dan een dierentuin. Je kunt de dieren dus wel zien maar je moet ze zelf vinden en spotten. Dat maakt het allemaal wat lastiger maar ik heb toch enkele dieren kunnen waarnemen.

Leave a Reply

