Bungyjumpen in Queenstown

by Simeon Visser
Allereerst een dienstmededeling: ik ga nu verder met het uploaden van foto’s naar http://picasaweb.google.com/simeoninmelbourne2 want het eerste account is vol. Je kunt gewoon op de foto’s klikken in deze blogposts en dan wordt je erheen gebracht. Deze mededeling is met name voor degenen die de link naar de foto’s als favoriet of bookmark hebben opgeslagen.

Hallo mensen, dit keer een bericht uit de hoofdstad van Nieuw-Zeeland, namelijk Wellington. Gisteren ben ik via een korte vlucht van Christchurch naar Wellington gevlogen dus het wordt nu wel eens tijd om mijn belevenissen in Queenstown bekend te maken. Queenstown staat bekend om het feit dat je allerlei extreme sporten hier kunt doen en hoewel het aanvankelijk niet mijn plan was om te bungyjumpen, heb ik het toch maar gedaan! Met de bus zijn we op vrijdag langs de Kawarau Bridge geweest, een brug die zich 43 meter boven het water bevindt. Op deze plek bevindt zich de eerste commerciële bungyjump-locatie ter wereld. Een paar reisgenoten besloten van de Nevis (134 meter) te springen maar dat leek me iets te hoog dus het werd deze brug. De dag erna werd ik met een busje van Queenstown naar de brug gebracht om dan toch echt te bungyjumpen. Het is vooral zaak snel te handelen en niet te lang te wachten en te gaan rondkijken naar anderen die springen. Ik was volgens mij ook één van de eersten uit het busje die de sprong waagde.

Je springt dus naar beneden (achteraf gezien heb ik me meer laten vallen dan dat ik echt gesprongen heb.. je benen zijn vastgebonden en springen is dan niet zo makkelijk) en dan enkele seconden later raak je het water. Dat laatste is trouwens optioneel: je kunt er voor kiezen het water in te gaan maar als je het niet wilt dan houden ze je droog. Je wordt daarna losgemaakt van het bungyjumptouw en met een bootje naar de oever gebracht.

Dus hoe voelt het nu om te bungyjumpen? De kick is natuurlijk geweldig maar achteraf gezien valt het best mee. Bungyjumpen is toch vooral in je hoofd de knop omzetten en gaan.. zodra je van de plank afbent kun je er weinig meer aan veranderen. Ik herinner me vooral het moment dat je gaat vallen, het vallen zelf en dat ik gauw mijn handen voor mijn hoofd deed omdat ik het water ging raken. Je gaat het water in en hoewel je daarna nog een paar keer heen en weer slingert, was ik in mijn herinnering toch vrij snel in de boot. Je kunt dan naar boven lopen om je certificaat en je T-shirt op te halen waar de naam en de hoogte van de bungyjump opstaat. Dat is het witte T-shirt wat ik aanheb in een foto op weg naar de Milford Sound.

Queenstown

Queenstown zag er anders uit dan ik verwacht had: het blijkt uitgerekt langs een meer te liggen. Het is één van de snelst groeiende steden in Nieuw-Zeeland en de duurste huizen bevinden zich ook hier. Enkele rijken der aarde hebben dan ook een villa hier. Al gauw na het arriveren verspreid het nieuws zich dat je de burgers van Fergburger eens moet proberen aangezien die hier legendarisch zijn. Inderdaad, deze zijn vrij groot en ze smaken naar meer (als je niet volzat erna). Ik ben ook met de gondola omhoog geweest om een uitzicht over de stad te krijgen. Ze hebben op deze hoogte ook van alles gebouwd en aangelegd om de mensen te vermaken: een heel gebouw met restaurant en een winkeltje, een rodelbaan, wandelpaden en de mogelijkheid om te paragliden.

Lake Tekapo

Nog een paar laatste foto’s van Lake Tekapo waar we langs zijn gekomen op weg van Queenstown naar Christchurch. Het water is erg blauw en in combinatie met de bloemen die er groeien, kunnen er enkele mooie foto’s gemaakt worden.

Leave a Reply

