Van Kaikoura naar Wanaka

by Simeon Visser

Hallo iedereen, ik kan weer eens van mij laten horen. Ik heb dezer dagen niet altijd internet – het is er vaak wel in backpackeraccommodaties maar ze hebben soms geen draadloos internet of je betaalt per minuut en niet per megabyte. Dat laatste is vrij onlogisch want op internet ben je vaak aan het lezen en je zou dan snel moeten lezen om het meeste uit je internettijd te halen… In sommige gebieden van Nieuw-Zeeland is er ook geen telefoonbereik. In de afgelopen week heb ik gereisd van Christchurch in de oostkust naar Wanaka in de westkust, via de noordelijke stadjes en dorpen. Ik volg de route op het zuidelijke eiland van Nieuw-Zeeland met de bussen van Kiwi Experience dus de haltes waren Christchurch, Kaikoura, Nelson, Westport, Lake Mahinapua, Franz Josef en nu Wanaka waar ik deze blogpost aan het schrijven ben. Ik heb ook weer foto’s kunnen uploaden. We hebben veel van het landschap van Nieuw-Zeeland kunnen zien, zoals bergen, regenwoud, meren en stranden. Ook heb ik een paar avontuurlijke activiteiten ondernomen, zoals zwemmen met dolfijnen in Kaikoura, wandelen in het nationale Abel Tasman park en het beklimmen van een gletsjer in Franz Josef. We hebben ook allerlei korte en wat langere wandeltochten gemaakt op plekken waar de bus stopte.

Kaikoura

In dit gebied zitten honderden donkergestreepte dolfijnen en één van de activiteiten was om te gaan snorkelen tussen zo’n grote groep dolfijnen. Het was ook mogelijk om naar walvissen te gaan kijken maar da’s toch een stuk minder avontuurlijk. Ik heb nog niet eerder gesnorkeld maar het blijkt allemaal niet zo moeilijk. Je krijgt een wetsuit aangemeten zodat het koude water toch niet zo koud meer is. We kregen daarna een instructievideo en vervolgens met een busje naar South Bay om het water op te gaan. Het idee is dat je te water gaat tussen een groep dolfijnen en dat je dan probeert de aandacht van de dolfijnen te krijgen, bijvoorbeeld door geluid te maken of kort te duiken. Dit lukte best aardig want al gauw hadden we een grote groep dolfijnen om ons heen.

Er waren ook allerlei kleine dolfijnen bij die nu al door hun moeder aan de grote wereld werden blootgesteld, zoals een boot en zwemmers zoals ons. De dolfijnen zwemmen om je heen en je kunt ook oogcontact met ze maken; vaak komen ze met meerdere tegelijk op je af. De dolfijnen zwemmen natuurlijk wel verder dus we moesten een paar keer terug in de boot om verderop weer te water te gaan zodat je tussen de dolfijnen blijft. Al met al best bijzonder want op andere plekken schijnen de groepen dolfijnen niet zo groot te zijn als hier en is het ook niet mogelijk om dagelijks een groep dolfijnen te vinden.

Nelson en Abel Tasman National Park

Het stadje Nelson diende voor ons vooral als uitvalsbasis om het Abel Tasman National Park te bezoeken, een bijzonder natuurgebied met wandelpaden, stranden en veel water om te kayakken. Het park bevindt zich aan de oceaan in het noordwesten van het zuidelijke eiland van Nieuw-Zeeland. Ik heb hier een dagtrip naar het natuurpark gedaan door eerst met een AquaTaxi afgezet te worden en vervolgens via de wandelpaden terug te lopen naar een ander strand waar we opgehaald werden. De wandelroutes in dit park behoren tot de mooiste in Nieuw-Zeeland en dat is ook wel duidelijk: je loopt langs de oceaan en je ziet zowel stranden als natuur wat erg mooie plaatjes oplevert. De wandelroute ging van het strand Tonga naar Torrent Bay wat zo’n 13 kilometer door het park is. Het park is ook populair om te camperen of te overnachten in hutjes om zo een meerdaagse wandeltocht te doen.

Andere dingen die ik heb gedaan in Nelson zijn het bezoeken van de Centre of NZ, wat een uitzichtpunt over Nelson is en historisch gezien het middelpunt van Nieuw-Zeeland. Dat is het nu niet meer maar het wordt nog wel als zodanig aangeduid. Ook zit hier de winkel die de ring heeft vervaardigd uit de filmtrilogie The Lord of the Rings. Uiteraard staat Nieuw-Zeeland ook bekend als het land waar veel scenes uit die films gefilmd zijn en blijkbaar is de ring dus ook hier gemaakt.

Lake Nelson National Park

We zijn vervolgens via het Lake Nelson National Park naar Westport gegaan wat een klein stadje is. Ik heb daar weinig over te zeggen want er valt niet veel te beleven maar het Lake Nelson National Park is wel spectaculair. De foto’s hierboven zeggen genoeg!

Lake Mahinapua

Lake Mahinapua is een aparte overnachtingsplek waar elke bus van de Kiwi Experience een verkleedfeest houdt. Dit gebeurt in een acccommodatie die gerund wordt door een oude man. Het thema van het feest was de letter P en dus ging mensen verkleed als politieman, princes, piraat, enzovoort. Ik heb vrij snel mijn dagelijks outfit verklaard tot de kledij van een ‘pedestrian’… (voetganger) – verder was het wel gezellig! De gezamelijke maaltijd smaakte ook best goed.

Franz Josef

Franz Josef staat bekend om de gletsjer die zich vlakbij het dorp bevindt. Met vrijwel de hele bus hebben een dagtocht over de gletsjer gemaakt onder leiding van enkele gidsen. We werden onderverdeeld in vijf groepen op basis van hoe moeilijk je de route over de gletsjer wilde hebben en hoeveel aansporing je van de gids je kreeg. Ik heb maar de middelste groep gekozen en dat bleek een goede keuze want de route was niet te moeilijk en niet te makkelijk. Achteraf hoorde ik dat de moeilijkste groep ook wel meeviel want hoewel deze het snelst het ijs opgingen, stonden ze toch vaak te wachten tot de gids bijvoorbeeld een trappetje had gehakt.

We hebben op de gletsjer gewandeld met uitsteeksels onder onze schoenen om goed grip op het ijs te krijgen. Op de gletjer waren veel hoogteverschillen, smalle stukken en ook een paar plekken waar je onder het ijs doorkon. Ook zijn er diepen valkuilen waar je natuurlijk niet in moet vallen. We hadden zelf lunch gemaakt en verder was het een erg mooie dag: het weer was goed en de sfeer ook; niemand is gewond geraakt of ernstig gevallen. Ook opvallend dat we een record van acht Nederlanders in mijn wandelgroep hadden. Ook op het Abel Tasman wandelpad ben ik enkele Nederlanders tegengekomen dus ja, ze zitten inderdaad overal.

We zijn ook nog een mijnschacht ingewandeld waar ‘glow worms’ te zien waren. Franz Josef zelf wordt omgeven door bergen met sneeuw en deze bergen zijn ook te zien als er geen wolken voorhangen.

Wanaka

Ik ben nu in Wanaka waar ik maar één nacht verblijf – het lijkt me best een leuke plek om langer te blijven maar dat zullen we een andere keer doen. Veel Nieuw-Zeelanders gaan hier ook op vakantie. Morgen rijden we door naar Queenstown waar ik wat langer ga verblijven, er is daar namelijk veel te doen. Ook ga ik daar een dagtrip maken om de Milford Sound te bekijken wat genomineerd is als één van de mooiste plekken op deze planeet. Op de weg naar Wanaka hebben we ook Lake Matheson bezocht wat bekend staat om haar reflectie van de omliggende bergen Mount Tasman en Mount Cook. Deze waren op deze zonnige dag ook goed te zien maar de reflectie was niet helemaal scherp – maar desondanks blijven de bergen en de omgeving een adembenemende plek. De foto’s volgen later.

Nou mensen, ik hoop dat het thuis ook allemaal op rolletjes loopt; ik merk al weer dat in mijn afwezigheid er van alles misgaat (?) maar goed, ik ben nu hier en kan maar beperkt ingrijpen. Het is al weer laat dus ik laat het hierbij!

One Comment to “Van Kaikoura naar Wanaka”

  1. Hoi Simeon
    Tjonge, wat een prachtige foto’s! Als ik de foto’s van het Nelson en Abel Tasman Park zie, heb je een beetje een ‘paradijsgevoel’, zo mooi!
    Wat fijn dat je je tijd zo goed benut en dat je zo geniet en ons laat meegenieten! Ik had eigenlijk nog nooit foto’s van Nieuw Zeeland gezien, dus: dankjewel!
    Goede reis verder!
    Groetjes uit ‘stormachtig en regenachtig’ Dieren

Leave a Reply

