Ontspannen in Christchurch

by Simeon Visser

Voor het eerst een blogpost uit een ander land dan Nederland en Australië, namelijk Nieuw-Zeeland! Van aussie-land naar kiwi-land zullen we maar zeggen. Na zes maanden aan m’n afstudeerproject te werken is het natuurlijk wel tijd om even te ontspannen. Ik ben gisteren aangekomen in Christchurch, Nieuw-Zeeland. Mijn vlucht had een uur vertraging en verder herinner ik me er weinig van. Ik had de nacht ervoor niet geslapen en we waren ter gelegenheid van mijn vertrek nog even pannekoekjes en hete chocolade gaan consumeren om drie uur ‘s nachts… (wel erg lekker trouwens, zit in South Yarra voor de liefhebbers…) Ik had verwacht dat het een lange vlucht zou zijn gezien de tijden op het ticket (9:05 – 14:25) maar dat zijn de lokale tijden, dus inclusief twee uur tijdsverschil tussen Australië en Nieuw-Zeeland. Geen problemen bij de immigratie en de backpacker-accommodatie was ook makkelijk te vinden. Om een beetje makkelijk te reizen heb ik alleen een (kleine) backpack meegenomen waar alles inzit.

Ik kreeg ook nog een tip dat het internet gratis was in de openbare bibliotheek en dat is nu ook waar ik deze blogpost aan het typen ben. Ik kan weinig zeggen over hoe vaak ik wat zal schrijven vanuit Nieuw-Zeeland maar misschien is het wel handig om het zo hier en daar te doen om de foto’s bij te werken en de gebeurtenissen op te schrijven. Ik verblijf twee nachten in Christchurch en daarna reis ik door naar Kaikoura. Ik ga eerst het zuidelijke eiland verkennen en daarna het noordelijke eiland. Ik zal eerlijk zeggen dat ik alleen de vluchten en de accommodatie hier in Christchurch heb geregeld en al de rest ga ik regelen wanneer dat nodig is. Met een beetje zoeken heb ik ook een goedkope deal gevonden die me letterlijk honderden dollars bespaard en waarmee ik toch beide eilanden kan verkennen. Ik vertrek namelijk pas eind deze maand dus we gaan wel de tijd goed benutten.

Het weer is zonnig en er valt ook weer niet zo gek veel te beleven in Christchurch dus ik heb een beetje rustig rondgekeken in de stad. Ondanks dat heeft de stad wel een eigen sfeer. Qua gebouwen doet het allemaal aan Melbourne denken met Victoriaanse bouwstijl. Christchurch staat bekend als ‘Garden City’ want er zijn veel parken en een rivier loopt door de stad. De voornaamste attracties zijn het centrale Cathedral Square, de botanische tuinen en met een gondola omhoog om de omgeving vanaf een berg te bekijken. Dat laatste heb ik ook gedaan en hoewel het te mistig was om Christchurch te zien, was het nabijgelegen Lyttelton wel goed te zien. Leuk detail is dat dit de haven is waarvan de bekende zuidpool-expedities zijn vertrokken. De omgeving is hier al schitterend kan ik zeggen! De stad Christchurch wordt omgeven door bergen en in de verte zijn ook de Nieuw-Zeelandse Alpen te zien.

Leave a Reply

