De laatste maand …

by Simeon Visser

… als student. De zes maanden voor het project zitten er bijna op en het project is ook zo goed als voorbij. Ik heb vandaag mijn afsluitende presentatie gegeven en we hebben in de laatste paar weken hard gewerkt aan het schrijven van een publicatie. De inhoud is grotendeels door mij geschreven en mijn begeleiders hebben geholpen om het te structureren en wetenschappelijk op te schrijven. Deze publicatie hebben we ingestuurd naar een grote conferentie op dit vakgebied en we krijgen dit jaar nog te horen of de publicatie wordt geaccepteerd. Aangezien er honderden publicaties worden ingestuurd, is de kans op acceptie niet gegarandeerd. Het hangt dus van de ‘collegiale toetsing‘ af, ook omdat bewijzen ontbreken dat mijn werk doet wat het moet doen. We hebben het geëvalueerd op kleine voorbeelden maar er is geen garantie dat het systeem optimaal functioneert. Na mijn presentatie werd er een kritische noot geplaatst bij een bepaald gedeelte wat inderdaad voor verbetering vatbaar was. We hebben ons vooral gericht op het formuleren en representeren van het probleem en in mindere mate nog op het oplossen van het probleem.

Hoe dan ook ben ik er wel trots op want het is nu een geschreven overzicht van wat ik tijdens mijn verblijf in Melbourne gedaan heb dus dat is handig als ik straks mijn scriptie moet schrijven. Het werk is zeker goed genoeg voor een zogeheten workshop-publicatie waar andere eisen gesteld worden of voor een andere conferentie. De inhoud is vrijwel helemaal in de tweede helft van mijn verblijf ontwikkeld dus in dat opzicht is het nog een wonder dat de publicatie in 2.5 weken uit de grond is gestampt.

Laat ik eens kort uit de doeken doen waar het werk over gaat want het is niet meer het project zoals ik dat beschreef maanden geleden. Het gaat nu over de voorkeuren van een gebruiker in intelligente software. Stel je hebt een intelligent systeem dat voor je een vakantie kan boeken met accommodatie en vervoer naar de bestemming. Als je verder niks vertelt aan het systeem, zal het zomaar iets voor je boeken: een backpacker-accommodatie of een hotel maakt dan niet uit. Maar als gebruiker heb je vaak voorkeuren over wat voor soort vakantie je wilt. Mijn werk gaat over het formuleren van je voorkeuren en de intelligente software zodanig aanpassen dat aan je voorkeuren wordt voldaan. Er zijn twee momenten waar je echt moet kiezen: ga je voor optie A of optie B als je iets wilt (zoals het vliegtuig versus de trein) en de volgorde waarin je dingen doet: ga je eerst de accommodatie boeken en daarna het vervoer of andersom? Dit zijn de momenten waarin ik de voorkeuren van de gebruiker benut om de keuzes te beïnvloeden. Oh, en het systeem moet algemeen genoeg zijn om ook te werken voor allerlei andere toepassingen, zoals het automatisch beheren van een chemische fabriek, dus niet alleen kleine voorbeelden als een vakantieplanner.

Werkt dit? Ja, op de voorbeelden waarop we het getest hebben maar er is veel meer werk nodig om zinnige uitspraken over het functioneren van het systeem te doen. Je zou in feite een wiskundig bewijs willen waaruit blijkt dat het systeem onder bepaalde aannames de optimale keuzes maakt of een optimaal resultaat bereikt. Maar goed, dat zijn allemaal dingen die in de toekomst gedaan mogen worden, door iemand anders of mogelijk door mijzelf. We hebben het er namelijk ook over gehad om promotieonderzoek te doen bij hen maar daarvan is nog niks zeker. Het is nu gewoon een optie voor wat ik na het behalen van mijn mastergraad zou kunnen doen. Aan de andere kant denken mijn begeleiders wel dat ik het zou kunnen en in technische studies is de titel PhD vaak een vereiste als je hogerop wilt komen in bedrijven als Google en Microsoft. Tot slot is een PhD noodzakelijk voor een academische carrière.

Maar dat is allemaal toekomst (misschien), de planning is nu om ons eerst eens te vermaken als toerist in Australië. Ik heb net het omboeken van mijn vlucht betaald en ik ga binnenkort het toeristenvisum aanvragen. Dat kan niet eerder want het project moet geheel afgerond zijn voordat dat mogelijk is. Daarna kunnen ze het visum naar alle waarschijnlijkheid direct verstrekken want een EU-paspoort en alle benodigde documenten erbij zijn geen moeilijke gevalletjes. Het vorige visum wordt dan ingetrokken en daarna verblijf ik als toerist. Het duurt nog even voor ik terug in Nederland ben maar het grootste deel van mijn tijd zit er hier wel op.

Beide Nederlanders in de accommodatie vertrekken deze maand dus we hebben op 21 oktober een Nederlands afscheidsfeestje met Nederlandse muziek, pannekoeken en Nederlands snoepgoed. Ik ben afgelopen zaterdag naar The Dutch Shop in het oosten van Melbourne geweest om allerlei dingetjes te halen, zoals kokindjes, tumtummetjes, speculaas, stroopwafels en ontbijtkoek (voor het koekhappen, haha!). De dress code is oranje natuurlijk. De extra zak kokindjes viel niet zo in de smaak bij sommige aziatische smaakpapillen dus die hebben we maar zelf opgegeten.. misschien dat de anderen in het huis het wel lekker vinden. De winkel zelf heeft de grootte van een huiskamer en er staat van alles: vele soorten drop, hagelslag, de groenten van HAK en frikandellen en kaas. Dan de muziek: Hazes, Joling, u kent het wel, alles om den Hollandsche sfeer erin te brengen! Ook een handige plek waar je wat Nederlandse geschenken zou kunnen oppikken, zoals klompen en blikken in Delfts Blauw.

Leave a Reply

