Dandenong Ranges National Park

by Simeon Visser

Gisteren zijn we naar het Dandenong Ranges National Park geweest dat zich in het oosten aan de rand van Melbourne bevindt. De berg Dandenong maakt deel uit van het Great Dividing Range, de grootste bergketen in Australië. De omgeving is niks minder dan een regenwoud met hoge bomen en inheemse diersoorten. We hebben een wandeltocht gemaakt door het regenwoud en we hebben enkele vogelsoorten gevoerd, namelijk de rosella, een Australische papegaaiensoort, en de kaketoe (volgens mij grote geelkuifkaketoes). In het regenwoud hebben we ook nog kookaburra’s gezien.

We zijn met de trein naar de buitenwijk Belgrave gegaan om vanaf daar naar het nationale park te wandelen. We waren eerst uitgestapt bij Upper Ferntree Gully maar we besloten na enig overleg bij een informatiekiosk om naar Belgrave te gaan. We hebben eerst even gekeken bij het station van de Puffing Billy, een stoomtrein waar je een ritje mee kunt maken, om vervolgens het regenwoud in te trekken. De route die we gewandeld hebben is via het Welch Track, het Paddy Track en een deel van het Neumann Track naar de Grants Picnic Ground om daar huisgemaakte sushi te nuttigen. Hier waren ook veel vogels die we konden voeren. Niet lang nadat we daar aankwamen vlogen alle vogels opeens weg dus toen besloten we eerst te lunchen om te wachten tot ze weer terugkwamen.

Ik had eerlijk gezegd een idillysch grasveld in het regenwoud verwacht maar het bleek een terrein aan een grote weg met een restaurantje + winkeltje en ook barbecues. Niet getreurd, de inheemse vogels maken veel goed en ze laten zich ook graag voeren. De kaketoes zijn echter voor niemand bang en bijten ook in je vingers als je niet oppast. Ik was enkele kaketoes op de grond met de vlakke hand aan het voeren en op een gegeven moment was het voedsel op. Een kaketoe was daar niet zo blij mee en beet mij in mijn duim, vermoedelijk omdat die uitsteekt ten opzichte van de andere vingers. Later voerde ik nog een kaketoe en ik heb toen mijn geleerde les toegepast: als je je duim tegen je hand aanhoudt, gebeurt er niks… maar zorg wel dat je de kaketoe kwijtraakt voor het voedsel op is.

De rosella’s zijn felgekleurde Australische papegaaien en ze zijn best schuw dus het duurt even voordat je ze op je hand hebt. Ze eten daarna vrij voorzichtig dus weinig reden om bang te zijn. We stonden een tijdje te wachten voordat er een rosella kwam aanvliegen. Al gauw waren er enkele andere die nu ook wisten dat hier voedsel was. We stonden bij een hekje en een rosella begon zijn staart tegen mijn jas aan te wrijven om vervolgens op mijn schouder te gaan zitten. Het leek wel een paringsritueel want mijn jas heeft een felle blauwe kleur, haha! De rosella liep daarna naar mijn andere schouder om vervolgens op mijn arm uit mijn hand te eten.

Na de lunch zijn we verder getrokken via het Clematis Track naar de O’Donohue Picnic Ground om uiteindelijk naar de Sherbooke Falls, een waterval in Sherbrooke Forest, te gaan. Voor we weggingen heb ik nog geprobeerd een vogelsoort met een roze borst te voeren maar deze lieten zich niet voeren – ze liepen telkens weg of de kaketoes kwamen er al als kraaien op af. Op een gegeven moment was er een in de buurt maar een kaketoe had het ook gezien. Ik bewoog mijn hand omhoog om te voorkomen dat de kaketoe het zou eten maar deze vloog toen naar mijn arm. Ok, laat hem het dan maar hebben! Ze schuiven soms ook ruw met hun snavel door het voedsel om te kijken of er onderop nog wat ligt. Ik heb ook nog de rest van het zakje met vogelvoedsel geleegd en daarna de kaketoe op de grond gezet.

De wandeltocht door het regenwoud was vrij goed te doen: er waren brede en smalle paden evenals steile en vlakke paden. We hadden enkele landkaarten opgepikt bij een informatiekiosk en samen met de bewegwijzering in het regenwoud zelf was het goed te doen. De natuur is erg bijzonder met veel groen, hoge bomen en unieke begroeiing. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een hele mooi dag was. Om de dag af te sluiten hebben we nog gedineerd bij de lokale Grill’d.

Leave a Reply

