Ni hao! Yum cha?

by Simeon Visser

Zo, hier is weer een blogpost uit het verre Australië. Het gaat z’n gangetje met allerlei kleine dingetjes hier en daar, zoals yum cha in Chinatown, naar de film Salt in Melbourne Central geweest en de laatste tijd ook gezamelijk het bekijken van de serie Battlestar Galactica op volgorde. Gisteren ook nog wezen hardlopen met een officier van het Singaporese leger, daarbij verdwijnt mijn conditie in het niet.

Bij yum cha krijg je Chinese thee en komen ze voortdurend langs met kleine schaaltjes en bakjes met dim sum hapjes. Uiteraard wordt dit met eetstokjes geconsumeerd dus het scheelt dat ik daarmee nu overweg kan. In sommige restaurants krijg je standaard niet eens mes en vork maar ijzeren eetstokjes. Ik heb laatst eens een rondje door de buurt gelopen en we hebben niet alleen Chinees maar ook Lebanees, Koreaans en Maleisisch.

Verder ben ik ook verhuist naar een andere kamer binnen de accommodatie; niet omdat ik dat zo nodig wou maar dit kwam beter uit i.v.m. nieuwe bewoners. Deze nieuwe kamer wordt wel eens tropisch heet doordat de kamer zich bevindt aan het begin van de warmtecirculatie door het huis.

Ander nieuws is dat het internet geüpgrade is: ik heb nu 12 GB per maand gedurende de dag en 12 GB per maand gedurende de nacht dus 24 GB in totaal. Dat is dus ruwweg 800 MB per etmaal, een stuk beter dan de 200 MB voorheen. In Nederland let je er niet zo op maar vooral het bekijken van filmpjes op YouTube hakt erin. Ik was al filmpjes aan het opslaan om ze offline te kunnen bekijken maar dat zal nu niet meer nodig zijn denk ik.

Morgen nog een extra bespreking met mijn begeleiders om het voorbeeld dat ik vandaag gemaakt heb te bespreken. Zeker binnen de informatica is het belangrijk dat je de relevantie van je technologieën kunt aantonen en dat ze ook echt werken. Het is heel gemakkelijk om theoretische techniekjes te bedenken die in de praktijk toch niet blijken te werken dus als je, aan de hand van een concreet voorbeeld, kunt laten zien dat het echt werkt, dan maakt dat je werk een stuk overtuigender.

Ons uitstapje naar Ballarat zijn we al weken mee aan het schuiven maar het gaat er nu toch van komen – het staat nu gepland voor het komende weekend. Ze hebben daar een wildpark waar Australische dieren los rondlopen dus dat mogen we niet missen. Ook enkele andere bewoners alhier zijn vrij recent gearriveerd dus we hebben genoeg geïnteresseerden.

Tot slot is er nu een tweede Nederlander in de accommodatie! Ze is 27 en ze doet promotieonderzoek op het gebied van schizofrenie. Ik kan weer eens mijn Nederlands oefenen haha! Ze zal het huis net als ik ook rond eind oktober / begin november verlaten dus misschien kunnen we nog een Nederlands afscheidsfeest houden.

2 Comments to “Ni hao! Yum cha?”

  1. Hoi Simeon,
    Je zou haast zeggen dat je in China bent ipv in Australie, na het lezen van jouw bericht. Je wordt helemaal internationaal daar zeg! Leuk! Ik heb wel in de gaten dat je je niet verveelt en misschien zelfs wel tijd tekort komt, of lijkt dat maar zo? Je was ook nog van plan om langer dan je studie-tijd te blijven, toch? Om dan echt de toerist uit te gaan hangen…… Hoe voelde en klonk het eigenlijk om weer nederlands te praten na zo’n lange tijd? Best wel raar lijkt me. Nou, ik wens je weer het allerbeste en geniet lekker verder! Ook succes met je studie.
    Groetjes, Nynke Koolstra

    • Ik verveel me inderdaad niet en er is genoeg tijd om dingen te doen – we gaan dit weekend ook weer ergens heen. Na mijn studie-tijd wil ik langer blijven als toerist, ik heb al een beetje zitten kijken hoe dat moet qua papierwerk. De zomer komt er hier ook aan dus misschien zijn er nog anderen die ook wat willen reizen door Australië, dat zou mooi zijn. Mijn Nederlands ben ik nog niet verleerd kan ik zeggen 🙂 Groeten, Simeon.

Leave a Reply

