Drie maanden in Melbourne

by Simeon Visser

Ik ben nu iets meer dan drie maanden in Melbourne en dat is ook de helft van mijn afstudeerproject. Het lijkt me dus een goed moment om even terug te kijken naar de afgelopen tijd: wat is er zoal gebeurd en wat gaat er nog gebeuren? Kort samengevat kan ik zeggen dat het een goede beslissing was om het afstuderen hier te doen. Overigens is dit niet de helft van mijn verblijf, ik ga proberen langer te blijven als toerist.

De trouwe lezers (plaats een reactie!) hebben natuurlijk al gelezen dat er allerlei dingen gebeurd en gedaan zijn: de toeristische plekken van Melbourne hebben we wel gezien, we hebben hier en daar van een drankje genoten en gezamenlijk gedineerd in restaurants in verscheidene voorsteden / buitenwijken van Melbourne. Enkele plekken buiten Melbourne, zoals Ballarat en de Great Ocean Road, staan nog op de agenda. In mijn afstudeerproject heb ik nu een computerprogramma waarin in mijn ideeën kan testen. In de komende drie maanden ga ik dit systeem uitbreiden en verfijnen zodat ik kan zien of het echt werkt; ik zou dan genoeg moeten hebben om over te schrijven in mijn scriptie.

Aanvankelijk denk je dat het leven zich in het stadscentrum van Melbourne afspeelt en dat mensen daarbuiten wonen omdat er simpelweg omdat ze niet allemaal daar kunnen wonen. Maar sommige buitenwijken en straten hebben ook een eigen sfeer opgebouwd. Wil je Italiaans eten dan kun je naar Lygon Street, wil je naar een studentenkroeg dan kun je naar St. Kilda, wil je winkelen dan kun je naar Chapel Street. Na drie maanden in Melbourne gewoond te hebben, weet je ook de eettentjes en snacktentjes te vinden: Aziatische snacks (spring rolls, dim sims, …) gewoon op je looproute naar de trein, ijsjes bij die ene tent op de hoek en milkshakes bij de donutzaak in Melbourne Central.

Wil je meer keuze dan wat het RMIT Cafeteria biedt? Even naar buiten en de straat over naar het food court van Melbourne Central waar ze hetzelfde hebben evenals Oporto (Portugees fastfood, beetje zoals Nando’s), Japans eten (Okonomiyaki als lunch…) en Macca’s (Australische bijnaam voor McDonald’s). Geen nood, daar komen we niet zo vaak maar er is keuze te over: maak je een lunchpakketje of haal je een bordje Aziatisch eten (rijst/noodles + keuze uit van alles)?

Laten we eerlijk zijn: ik kan hier een lofzang houden over mijn verblijf in het buitenland maar daar lezen jullie deze blog niet voor. Een tijdje in het buitenland wonen, geeft allerlei mogelijkheden voor persoonlijke groei maar dat gaat niet altijd gladjes. Met name de eerste paar weken, laten we zeggen de eerste maand, is het zwaarst: je kent niemand, je kunt amper meer koken dan het bakken van een ei en de jet lag weegt op je schouders. Het kost tijd om mensen te leren kennen en om aansluiting te vinden bij enkele groepen.

Het voordeel van huisgenoten is dat je automatisch een groep hebt die elkaar kent en via via breidt de groep kennissen zich uit naar de vrienden van de vrienden, etc. Enkelen hebben het huis ook verlaten en daar komen anderen weer voor in de plaats: iemand weer terug naar Canada, twee Mexicanen die hier zeer kort hebben verbleven om te verhuizen naar de stad en sinds kort, een piloot in opleiding uit Kenia. Een week geleden ook nog twee Nederlandse studenten ontmoet in de trein.. ze wonen een halte verderop. We hebben samen geluncht en telefoonnummers uitgewisseld en we zien wel wat er van komt.

Ik merk wel dat van het één vaak het ander komt. Een huisgenoot had een kennis uitgenodigd om bij ons in de accommodatie te eten… je praat wat met elkaar, die persoon organiseert een trip naar de sneeuw en via via kun je zo mee gaan skieën. Na afloop zaten er krasjes op de gehuurde auto (niemand weet hoe) maar ok, we splitsen het bedrag dat betaald moet worden en als dank wordt er een gezamenlijk etentje georganiseerd (Singaporees eten). Je leert de andere mensen van de sneeuwtrip beter kennen (zoals je op de foto’s kunt zien heb ik alleen met 1 ander meisje geskied want wij volgden lessen in het beginnersgebied) en dan krijg je een berichtje of je naar een BBQ wilt die ze organiseren. Prima, dat gaat wel goed zo. Als tegenprestatie heb ik voorgesteld om een dagtripje te doen naar Ballarat dus afwachten hoe dat gaat.. beetje uitzoeken hoe je er kunt komen enzo.

Andere dingetjes zijn tegenvallende kookresultaten (zo moet het dus niet) en het uitproberen van een drankje waar toch echt 30% alcohol inzit (Southern Comfort, zeker een aanrader maar de dag erna helaas geen Ballmer peak… – ik begrijp nu ook je opmerking over Malibu, Ronny: het drinkt makkelijk weg maar ondertussen…). Toch heb ik dit alles liever dan dat ik mijn afstuderen thuis had gedaan.

2 Comments to “Drie maanden in Melbourne”

  1. Hoi Simeon
    Leuk om weer even van je belevenissen te lezen. Fijn dat je je draai hebt gevonden, ik vind het echt knap van je, dat je al die dingen allemaal ‘zomaar’ doet. Het is voor jou in elk geval een onvergetelijke ervaring en het is heel logisch en verstandig om nog even lekker na je afstuderen langer te blijven en na te gaan genieten als toerist. Heb je daar ook nog een kerk gevonden toevallig? Hillsong zit ook in Melbourne, toch?
    Heel veel succes verder en Gods zegen gewenst, door
    Nynke Koolstra, Dieren

  2. Hallo Nynke, bedankt voor je reactie met bemoedigende woorden. Hillsong zit volgens mij alleen in Sydney; ik zie dat er wel enkele Hillsong-kerken zijn maar die zitten buiten Australië, zoals Londen, Ukraïne en Zuid-Afrika. Ik kan in ieder geval zeggen dat dit geen probleem is: zowel in het centrum van Melbourne als in elke buitenwijk zijn kerken te vinden van verscheidene stromingen. Ook grote kerken als de St Paul’s Cathedral zijn open voor iedereen op zondag. Het is dus zeker mogelijk om te onderzoeken wat er zoal verkondigd wordt. Groeten, Simeon

Leave a Reply

