Skieën in Falls Creek!

by Simeon Visser

Afgelopen zondag zijn we wezen skieën en snowboarden in Falls Creek, een resort bij Mount Beauty, Victoria. Er zijn meerdere bergen in de omgeving van Melbourne dus je kunt ook naar de sneeuw in Australië!

Het was een lange dag want het ligt zo’n 350 kilometer ten noordoosten van Melbourne. We vertrokken rond 4 uur ‘s ochtends en we waren net op tijd om met de bus van 9 uur de berg op te gaan. Toch een behoorlijk eind maar onderweg wel een idee gekregen van de Outback van Australië hoewel het nog steeds redelijk dicht bij de bewoonde wereld was. Onderweg wel allerlei typisch Australische gele verkeersborden gezien met waarschuwingen voor kangaroes en wombats.

Eenmaal aangekomen bij de berg werden we met de bus naar boven gebracht. In dit geval lag er geen sneeuw op de wegen maar toch bijzonder om de groene wereld te zien veranderen in een sneeuwlandschap. Naar mate je hoger komt, merk je eerst de veranderende druk in je oren (zoals in een vliegtuig). Even later zie je steeds meer bomen zonder bladeren en later de sneeuw. Ik had eigenlijk niet verwacht dit aan te treffen in Australië dus ik had meerdere lagen zomerkleding over elkaar aan. Gelukkig was ik als Nederlander een stuk meer aan de kou gewend dan de Singaporezen en Chinezen die meegingen. Zoals je op de foto’s kunt zien, heb ik ook geen muts op of sjaal om. Het was niet echt koud en je krijgt het toch behoorlijk warm door het skieën.

Samen met Nicole, die ook nog nooit dit gedaan had, heb ik ski-lessen genomen om de basis aan te leren. Ik kan nu me verplaatsen, stoppen en bochtjes maken op ski’s. Het leren gaat met vallen en opstaan maar geen verwondingen ofzo. We waren met een groep van ongeveer acht mensen naar Falls Creek gegaan en de anderen waren in een ander gebied aan het skieën/snowboarden. Later hoorde ik dat één van hen nog behoorlijk was gevallen door per ongeluk op een traject terecht te zijn gekomen voor geavanceerde skieërs. Maar niks ernstigs, alleen schrammen in het gezicht en spierpijn de dag erna. De dag erna had ik ook vermoeide armen en benen maarja, dat hoort erbij zullen we maar zeggen.

We waren ‘s avonds laat terug en hoewel het een vermoeiende dag was, kan ik niet anders zeggen dan dat het de moeite waard was! Ik was nog nooit op een berg geweest en ik had ook nog nooit geskied dus dat was een hele belevenis.

Leave a Reply

