Queen’s Birthday

by Simeon Visser

Gisteren was het de Queen’s Birthday oftewel een vrije dag. Het was vrij rustig in de stad, voor Melbournse begrippen dan. Alle universitaire gebouwen waren gesloten dus dan maar een andere invulling van de dag vinden. Eerst een beetje rondkijken of er al iets gepland was en dat bleek het geval… op Federation Square hangt sinds een tijdje een hele grote zon die ik al eerder gezien had dus daar naartoe. Het blijkt een kunstwerk en je kunt de oppervlakte van de zon beïnvloeden met je iPhone of iPad.

Maar dit terzijde: er was ook een groot aantal football-supporters die rond een uur of 11 AM vanaf Federation Square richting de Melbourne Cricket Ground (MCG) in een grote stoet liepen. Er bleek om 2:10 PM een football-wedstrijd tussen Melbourne en Collingwood – ik zeg ‘football’ want het is geen gewoon voetbal en ook geen American football.. het is Australisch voetbal. Ik ben met de stoet meegelopen in de hoop een manier te vinden om het stadion van binnen te bekijken, dat zou mooi zijn. Er werden normaal wel rondleidingen gegeven maar het zou veel mooier zijn om gewoon een wedstrijd mee te maken! Dus, een kwartiertje voor de wedstrijd nog een goedkoop kaartje gekocht en ondergetekende kon naar binnen – samen met 67.453 anderen…

Het spel komt er op neer dat je de bal tussen twee hoge palen van de tegenstander moet schoppen. Verder is het een combinatie van voetbal en rugby waarbij je met de bal mag lopen en anderen onderuit mag halen. De wedstrijd is verdeeld in vier helften die verschillende lengtes kunnen hebben. Met een enorm luide toeter wordt het hele stadion erop geattendeerd dat de wedstrijd weer verder gaat en dat je beter weer kunt gaan zitten, als je besloten had wat te gaan halen.

De manier van scoren heb ik tijdens het kijken uitgevogeld – het gaat mij natuurlijk om de sfeer in het stadion, het juichen bij een goal en de belevenis an sich. Wat dat betreft was het zeker de moeite waard! Zeker bij de die-hard supporters liepen de emoties hoog op bij een goal of tegengoal. Geen vandalisme maar wel betrokkenheid bij het spel.

Jullie zullen het moeten hebben van mijn ‘levendige’ omschrijving want m’n camera had ik niet bij me en de foto’s die ik met m’n telefoon heb gemaakt kan ik niet uploaden – het datakabeltje ligt thuis en m’n laptop ondersteunt geen Bluetooth… 🙂

Leave a Reply

