Van alles wat in Melbourne

by Simeon Visser

Afgelopen weekend heb ik vooral een beetje rondgekeken maar niet echt iets bezocht, afgezien van de bioscoop (de film Robin Hood) en het Eureka Skydeck 88. Hier heb je een schitterend uitzicht over Melbourne vanaf de 88e verdieping. De rit met de lift duurt slechts 38 seconden wat je dan ook merkt aan je oren. Eenmaal aangekomen kun je in alle richtingen rondkijken naar het stadscentrum en het nog grotere bewoonde gebied daaromheen. De meeste gebouwen zijn vanaf de grond gezien al hoog maar nu kijk je vanaf de 88e verdieping er nog op neer ook! Foto’s waren lastig te nemen door de belichting en de reflectie in de ramen maar ik heb er toch een paar kunnen maken.

Verder ben ik bij het Royal Exhibition Building (plus omliggende Carlton Gardens) geweest waar een kunstproject met honden gehouden werd. De achterliggende gedachte is mij ontgaan maar het was wel leuk om te zien: er werd een ‘debat’ gehouden zoals bij de Verenigde Naties maar dan met een bepaalde hondensoort. De honden blaften gewoon door elkaar natuurlijk. In dit weekend werd ook het Buddha’s Day and Multicultural Festival 2010 gehouden, onder andere op Federation Square, met allerlei Buddhistische activiteiten. Meerdere culturen betekent natuurlijk ook meerdere religies, gebruiken en eetgewoonten.

De inwendige mens komt niet te kort: zowel Westers als Aziatisch voedsel is te verkrijgen in de supermarkt (24/7 open) en in restaurants want een groot deel van de bevolking is Aziatisch. Klein probleempje: het ontbreekt mij nog aan de kookkunsten om de meeste dingen te kunnen bereiden maar daar gaan we verandering in brengen: ik heb ontdekt dat een medebewoner een kooklessen volgt op zijn school en hij wil mij wel wat dingen bijbrengen. Ik trek voornamelijk op met een groepje uit Indonesiërs en iemand uit Singapore en zij koken vaak gezamenlijk een grote pan en delen het dan aan elkander uit; zo proef je nog eens wat. Ze gooien er wel hete pepers en saus doorheen (recept uit Jakarta, elke streek blijkt z’n eigen recept te hebben) dus rustig beginnen.. na een paar happen is het wel te doen. Eten in restaurants doe ik voornamelijk in het weekend wanneer ik toch niet terugga naar het huis om zelf te koken. Dat wil niet zeggen dat alles lekker blijkt (die groene saus bij sushi??) maar tot nu toe was een keuze voor een maaltijd als geheel telkens goed en smaakte het heerlijk.

Afgelopen maandag ben ik ook wezen zwemmen in de Melbourne City Baths.. ze bevinden zich letterlijk naast mijn universiteitsgebouw dus bonuspunten voor gunstige ligging. Het gebouw gaat al vrij lang mee (1860) maar van binnen is het gewoon bijgebleven met de tijd – het is van binnen even mooi aangekleed als aan de buitenkant (zie foto’s van de buitenkant in eerdere fotoalbums). Een herinnering aan die tijd is dat ze het zwembad niet hebben uitgegraven maar gewoon gebouwd dus de ingang van het gebouw is op de eerste verdieping. Vroeger was alles ook nog gescheiden voor mannen en vrouwen, zelfs de ingang aan de straat, maar dat is tegenwoordig niet meer zo.

3 Responses to “Van alles wat in Melbourne”

  1. Haha die honden, beetje rare ideeën houden die Australiërs er wel op na 😛 Hoe was die film trouwens Simeon? Was het een IMAX versie? Trouwens wel tof om te zien dat de stad zo “leeft” er is volgens mij altijd wel wat te doen, dat vind ik wel gezellig! Wat ontbijten ze daar trouwens Simeon? brood of cereals?

    • Ja, het was een leuke film maar wel vrij lang (2+ uur). Geen IMAX maar wel een groot scherm 🙂 Wat typisch Australisch ontbijt is, weet ik niet maar je kunt het zeker allebei krijgen. Ook hangt het van de bevolkingsgroep af waartoe je behoort.. de Aziaten zullen bijvoorbeeld eerder Aziatisch ontbijt klaarmaken.

Trackbacks

Leave a Reply

