Queen Victoria Market en enkele parken

by Simeon Visser

In het afgelopen weekend heb ik enkele van de vele parken in Melbourne bezocht, namelijk Alexandra Gardens, Queen Victoria Gardens en de Royal Botanic Gardens. Deze liggen ten zuidoosten van het stadscentrum van Melbourne, aan de Yarra-rivier. Ook ben ik op zaterdag rond het middaguur naar de Queen Victoria Market geweest, wat ten noorden van het stadscentrum ligt. Dit is werkelijk een gigantische markt waar je van alles kunt krijgen, zoals kleding, voedsel, souvenirs maar ook levende vogels voor slechts een paar dollar.

De parken zijn mooi aangelegd met groene grasvelden en exotische planten en bomen. De vogels in de parken zien er ook exotisch uit en ze communiceren vooral met piepende geluiden. Vooral de Royal Botanic Gardens zijn de moeite waard. Ik heb het merendeel van de zondag daar doorgebracht en ik heb nog niet alles gezien. Ik ben ook naar La Trobe’s Cottage geweest en de Shrine of Remembrance, die bevinden zich vlakbij.

La Trobe’s Cottage is het huis van Charles La Trobe, de eerste luitenant-gouverneur van wat nu de staat Victoria is, en de Shrine of Remembrance is een herdenkingsmonument. La Trobe’s Cottage is een reconstructie van hoe La Trobe destijds geleefd heeft. De Shrine of Remembrance is van binnen een groots statig gebouw met veel vlaggen, boeken met de namen van slachtoffers, en herdenkingsplakkaten. Ik zou zeggen, kijk vooral naar de foto’s want die zullen meer zeggen dan deze achtergrondinformatie. De foto’s van de Royal Botanic Gardens zal ik binnenkort uploaden.

Over het alledaagse leven hier valt nog veel meer te vertellen want je ziet haast elke dag wel wat, zoals een knul die de trein met graffiti besmeurt waar je bijstaat en een straatartiest met een mailinglist. Het leven in een grote stad is wel anders dan thuis. De lokale supermarkt is altijd open, veel winkels hebben langere openingstijden en restaurantjes zijn er te over. Straatartiesten op allerlei plekken geven sfeer aan de stad en ik begin mij langzaam aan te passen aan het ritme hier.

Update 11 mei:

De foto’s van de Royal Botanic Gardens staan nu ook online! Ik ga zeker nog een keer terug als het nog beter weer is en alles in bloei staat. Let ook op Guilfoyle’s Volcano, een waterreservoir met allerlei cactussen en woestijnplanten, erg mooi aangelegd.

Update 13 mei: Aan het album ‘RMIT University’ zijn twee foto’s toegevoegd van de kantine van RMIT in een nabijgelegen gebouw. Om er te komen hoef ik niet eens de deur uit want je kunt van het ene naar het andere gebouw lopen op de vierde verdieping. Ze hebben niet alleen broodjes maar ook bakjes voor Aziatisch eten en allerlei soorten koude en hete drankjes. Dit scheelt weer een eindje lopen als ik ‘s middags wat wil halen.

Leave a Reply

