Aan de slag op de universiteit

by Simeon Visser

Laten we niet vergeten waarvoor ik hier gekomen ben. Ik heb afgelopen maandag het eerste gesprek gehad over mijn afstudeerproject met mijn begeleiders: John Thangarajah en James Harland. Beetje onwennig zo’n gesprek want het project moet nog vorm krijgen en zij hebben beter zicht erop hoe dat zoal gaat. De rest van de week heb ik geprobeerd mij in te lezen en het project op gang te brengen.

Daar komt bij dat er dingetjes geregeld moesten worden zoals instellingen op de computer (al het externe internetverkeer vanuit RMIT verloopt via een proxy) en toegang krijgen tot een printer op het netwerk (dat heeft meerdere dagen geduurd). Publicaties lezen vanaf het scherm is niet echt prettig. Ze hebben een helpdesk die je kunt bellen en voor elke keer dat je contact met ze opneemt, maken ze een verslagje (“incident”) aan in een intern computersysteem.. ik heb er nu al vijf te pakken want ook als je belt over een eerder gesprek dan wordt er nieuwe aangemaakt. Je kunt ook zien wie er betrokken zijn geweest bij het oplossen van je vraag.. als een hete aardappel wordt je vraag doorgespeeld naar degene die ‘m uiteindelijk kan beantwoorden/oplossen.

Leuk detail: ze hebben voor mij geen student account maar een staff account aangemaakt dus ik ben in dat opzicht een personeelslid. Ik kreeg ook al een mailtje of ik een onderzoek wou invullen over tevredenheid onder RMIT personeelsleden… laten we dat maar niet doen. Ik sta nu ook op de RMIT website als personeelslid! En niet zo maar een personeelslid, gelijk Consultant, nice! Ik ben hier nog maar net en ze kunnen al iets van mij leren, heh. Het zal eerder omgekeerd zijn.

De komende tijd zal ik met James overleggen want John is naar de AAMAS 2010 in Toronto, de grootste conferentie op dit gebied. Frank Dignum, mijn begeleider van de Universiteit Utrecht, zal daar ook zijn dus ze kunnen gelijk bijpraten over mijn project.. dat bleek nodig want in het eerste gesprek kwamen we er achter dat het op RMIT University anders verloopt dan bij de UU. Een master’s degree wordt hier afgesloten met een onderzoek dat extern beoordeeld wordt en dat vereist een andere aanpak (lees: schrijfstijl) dan wat van mij verlangd wordt. Als een externe commissie het beoordeelt moet je erorm defensief schrijven want je kunt je niet verdedigen. Dat neemt niet weg dat er correct wetenschappelijk Engels van mij wordt verwacht.

De foto’s hierboven (er staan er meer bij de andere foto’s) zijn van de Intelligent Systems group bij RMIT University. Ik zit in gebouw 14, verdieping 8, kantoor 12 bij de postgraduate students… dit is op het eind van Swanston Street bij de City Baths (voor degenen die het Google Maps Street View willen bekijken). Op de meest linkerfoto staat het centrale gedeelte, hier worden presentaties en bijeenkomsten gehouden en elke vrijdag worden er hapjes gebracht door een cateringbedrijf om hier te nuttigen. Hier zitten ook vaak mensen die wat willen bespreken of een vergadering willen houden.. iedereen kan dan meeluisteren. Ikzelf zit bij de postgraduate students, dat is in het witte hok achter het groene bord. Op de middelste foto staat mijn werkplek en op de rechterfoto is een zitplek te zien waar meegebrachte lunch genuttigd kan worden (geen kantine, wel koffieautomaten enzo).

Over het leven in een grote stad kan ik een andere keer wel wat typen maar het bevalt me wel kan ik nu al zeggen.

2 Comments to “Aan de slag op de universiteit”

  1. Het ziet er allemaal wel netjes uit Simeon! Ik hoop dat je een beetje kunt “nestelen” daar, haha! Ik heb een voorstel ingediend, over 1.5 week weer een afspraak met Mehdi, hij gaat ook naar AAMAS 2010! Dan praten samen we even verder. Tis best lastig allemaal. Ik hoop dat je je draai beetje kunt vinden daar! Ik zou het wel tof vinden als je me ook beetje op de hoogte zou houden van je onderzoek, wat je precies doet! Lijkt me interessant! Nou ik ga der weer vandoor, ik spreek je snel weer mr. S. Visser. Lat0rrrr

    –Ronny

    • Nu je het zegt, Mehdi staat inderdaad ook in de lijst van publicaties, samen met JJ en Bas van LAI. Ik zag dat een paper van Jan Broersen ook geaccepteerd is, kunnen ze gelijk een hele delegatie erheen sturen 🙂

      Ik zal je op de hoogte houden over het onderzoek.. het is wel iets gewijzigd want het voorgaande idee zou hoofdzakelijk het samenvoegen van de semantieken uit twee publicaties zijn en dat heeft vermoedelijk te weinig om het lijf. Het gaat nu om het ontwikkelen van heuristieken voor plannen met voorkeuren. Stel dat je een plan genereert voor een goal, dan kunnen heel veel plannen de goal bereiken maar je hebt vaak voorkeuren: je wilt liever niet te veel geld uitgeven, het moet een beetje snel en efficiënt gaan, etc. De vraag is nu hoe je in een BDI-systeem met programmer-specified plans (dus niet generated maar zelfgeschreven, zoals in Jadex of Jason) de goals zodanig bereikt dat het ook nog zo veel mogelijk aan je voorkeuren voldoet. Dat is hoe ik er nu tegenaan kijk, ik heb straks weer een meeting om het er over te hebben.

      Ik wens jou ook succes met jouw project – ik kan me voorstellen dat het niet eenvoudig is want ik weet hoe het gaat in het begin. Ik kom wel een keer online om het te hebben over jouw voorstel, ik weet dat je het nog aan het vormgeven was toen ik vertrok en er is dus vordering gemaakt! Groeten, Simeon.

Leave a Reply

