Nog niet ingeburgerde toerist

by Simeon Visser

In deze eerste paar dagen is er al vrij veel gebeurd: op vrijdag heb ik mijn beide begeleiders ontmoet, op zaterdagavond ben ik met enkele medebewoners naar de film Iron Man 2 geweest en de rest van de tijd heb ik de toerist uitgehangen in de stad. De foto’s daarvan staan online.

Mijn beide begeleiders heb ik ontmoet na de Agents-VIC bijeenkomst die elke twee maanden gehouden wordt in Melbourne over software-agenten. Ze waren best aardig en we hebben wat formaliteiten besproken zoals toegang tot de computersystemen. De eerstvolgende afspraak is op maandag waarbij we het project zelf gaan bespreken. Ook gaan we wekelijks samenkomen (met tenminste 1 van hen beide, i.v.m. bezoeken van conferenties) om telkens de afgelopen en komende week te bespreken. Daar ben ik wel tevreden mee: er zit structuur in en altijd een vinger aan de pols of het nog de goede kant op gaat.

Allereerst een paar dingen die opvallen. Voor degenen die het nog niet weten: men rijdt hier aan de linkerkant van de weg en dat werkt zich op alle vlakken door. Als voetganger loop je ook aan de linkerkant en de roltrap omhoog staat ook aan de linkerkant (en je staat daar ook weer netjes aan de linkerkant). Dat went allemaal vrij gauw alleen bij het oversteken op drukke kruispunten is het nog actief nadenken waar de auto’s vandaan kunnen komen. Ik kreeg ook een keer commentaar van een oudere dame toen ik haar gedachteloos aan de rechterkant wilde passeren. Je loopt dan naar elkaar toe zonder te passeren: de toegemoetkomende persoon wil links passeren en jijzelf rechts… We wonen nu immers hier dus ik zal op dit gebied wel inburgeren.

Met name in het stadscentrum lopen enorm veel mensen met een Aziatisch uiterlijk. Het is opvallend veel. Ik schat dat wel de helft Aziatische oorsprongen heeft. Niet alleen is de bevolking van Melbourne vanuit de hele wereld afkomstig maar, gezien de geografische ligging, zijn het ook veel toeristen en internationale studenten uit Azië. Ik heb ook eens gelezen dat Europese smileys meer gebruik maken van de mond en Aziatische smileys meer van de ogen. Het grappige is dat het ook in het echt klopt: als een Aziatisch uitziend iemand lacht, dan lijkt het inderdaad op ^.^

In een gesprek met iemand die hier al langer woont, werd ik er op geattendeerd dat ik skateboardende jongelui wel vaker zou zien. Dat blijkt te kloppen want je ziet het vrij vaak. Het komt zelfs dermate vaak voor dat er ook verbodsborden voor bestaan. Deze is te zien bij Southern Cross Station:

Ik liep gisteren door de stad en de hele tijd zag ik groepjes mensen die verkleed waren als zombie: bebloede gezichten en kleding, etc. Dat ging zo de hele dag door en het is nog lang geen Halloween dus wat zou het kunnen zijn? Ik heb het net even opgezocht: gisteren op 1 mei was de Melbourne Zombie Shuffle 2010! Een wandeltocht waarbij je als zombie verkleed gaat. Er was ook een vage gast die bij het wegrijden van mijn trein op de ramen begon te slaan maar die was denk ik gewoon stoned, geen zombie.

2 Comments to “Nog niet ingeburgerde toerist”

  1. Hallo Simeon
    Wauw! Ben je eindelijk aan de andere kant van de wereld. Heel bijzonder zeg! Leuk dat er al meteen zoveel dingen opvallen die echt anders zijn dan hier. Ik wens je heel veel succes en hoop dat je heel erg gaat genieten. Groetjes van Nynke Koolstra

  2. Jow Simeon,

    Chille pica’s man! hahaha! Sorry dat moest ff 😛 Ik ben wel beetje jaloers op je, echt mooi! Het weer lijkt me ook wel ideaal? Ik spreek je!!

Leave a Reply

