Via Londen naar Melbourne

by Simeon Visser

It was the last wish of the Icelandic economy that its ashes be spread over Europe.

Voorlopig kunnen we dit blog beter “Simeon in Nederland” noemen, in Melbourne zal ik pas op z’n vroegst eind deze maand aankomen. De vertrekdatum staat nu gepland op 26 april om 12:10, dat ga ik morgen definitief maken. Alhoewel het vliegverkeer morgen en vandaag weer redelijk op gang is gekomen, zal het nog weken duren voordat alles weer normaal vliegt. Cathay Pacific accepteert bijvoorbeeld geen nieuwe boekingen meer tot 6 mei; de vluchten zitten gewoon allemaal vol met normale en gestrande passagiers. Ook de komende paar dagen zitten vluchten van andere vliegmaatschappijen vol en kan ik vliegen dus wel vergeten.

Mijn route zal nu ook anders worden. Als ik dezelfde route met Cathay Pacific zou willen vliegen, zou ik pas op 7 mei kunnen vertrekken. Ik ga nu met British Airways vliegen via Londen en dan via Singapore naar Melbourne. Bij Singapore hoeven ze alleen bij te tanken, ik hoef daar niet over te stappen op een ander vliegtuig. Ik zal wel minimaal 33 uur in touw zijn en dat komt omdat alle vluchten naar London Heathrow vol zitten; ik moet dus eerst naar London Gatwick Airport, ten zuiden van de stad, om vervolgens via London Heatrow Airport de reis te beginnen naar Melbourne. Tussen het aankomen in Gatwick en het vertrekken in Heathrow zit zo’n 10 uur dus vandaar.

De route is:

  • Amsterdam, 26 april 12:10 – London Gatwick, 26 april 12:15
  • London Heathrow, 26 april 22:05 – Melbourne, 28 april 04:45

De aankomsttijd in London Gatwick is geen typfout, het zou leuk zijn als je in 5 minuten van Amsterdam naar Londen zou kunnen maar de vlucht duurt 1 uur en 5 minuten. Het zijn lokale tijden en ik kom dus om kwart voor vijf in de ochtend aan in Melbourne. De vlucht van London Heathrow naar Melbourne duurt 21 uur en 40 minuten.

Op 26 april vertrekken scheelt enorm met 7 mei; het is wel omslachtiger dan de makkelijke route via Hong Kong maar gezien de omstandigheden ben ik niet ontevreden. Ik kan beter in Melbourne de jetlag overwinnen en begin mei beginnen met het afstudeerproject dan dat ik dat pas half mei zou kunnen doen. Als ik nou in Europa was gaan afstuderen dan had ik wel op creatieve wijze via land er kunnen komen maar Hong Kong of Singapore liggen niet naast de deur, laat staan Melbourne. Triviafeitje: de afstand tussen Amsterdam en Melbourne is 16.534 kilometer.

6 Comments to “Via Londen naar Melbourne”

  1. wel een beetje een irritante aankomst tijd simeon… ga je een proberen een taxi te regelen net zoals wij toen in new york ?

    • Bij het vorige vluchtschema kwam ik ‘s avonds aan en toen wou iemand van de accommodatie daar mij wel ophalen. Maar dit is een lastig tijdstip.. misschien dat men mij een paar uur later kan ophalen. Eer dat je je koffer hebt en door de douane bent, is het toch al weer een uur later. Als dat niet kan dan probeer ik wel iets te regelen zoals in New York 🙂

  2. Hoi Simeon,

    Ik zie dat het gelukt is met de vlucht en nu ook nog een dagje Londen erbij ;-).
    Nogmaals een goede reis en succes met je opdracht. We houden contact.

    Bernhard

  3. Mooi dat dat gelukt is nog ff volhouden en dan mag je eindelijk. Die afstand in zo’n 23 uur totaal, incl pauzes, is toch nog altijd een gemiddelde snelheid van ruim 700 km/u dat halen de meeste van ons overdag niet. Heel effectief/efficiënt dus.
    Alles bij elkaar leef je nu natuurlijk wel al ruim een week vanuit koffers of heb je ze toch maar weer uitgepakt?

    Groet Klaas Kaan

  4. Simeon, goede reis morgen and have a safe flight! 😉

Leave a Reply

