Archive for April 15th, 2010

April 15, 2010

“Er is een vulkaan uitgebarsten…”

by Simeon Visser

Tja, het begint nu wel op een soap te lijken of een film met een onverwachte plotwending: woensdag is de Eyjafjallajökull-vulkaan in IJsland uitgebarsten en de aswolk komt deze kant op. Het Nederlandse luchtruim gaat om 19:00 dicht want de vliegtuigen houden niet van de asdeeltjes. Dat is dus minder dan 24 uur voor mijn vlucht. Het blijft afwachten of het morgenmiddag voldoende opgeklaard is om te kunnen vertrekken.

Na de perikelen met het visum kan dit er ook nog wel bij. Aangezien ik er niks aan kan veranderen, heeft het ook weinig zin om me er druk over te maken. Ik houd jullie op de hoogte!

Update 15 april, 16:59: De vlucht is vertraagd naar 19:50, dezelfde dag.

Update 16 april, 08:31: Het luchtruim is nog tot nader order dicht.

Update 16 april, 09:11: Volgens Schiphol gaat de vlucht om 21:00 vandaag en volgens de vluchtmaatschappij gaat de vlucht morgen om 19:30.

Update 16 april, 13:26: Zowel Schiphol als de vluchtmaatschappij geven morgen 17:30 aan. Het luchtruim is ook dicht tot morgenochtend 6 uur.

Update 16 april, 18:54: De vlucht is geannuleerd, ik moet dus met een andere vlucht mee. Vanmiddag heb ik nog even gebeld met de vliegmaatschappij, het Chinese Cathay Pacific (met Hong Kong als thuisbasis). Leuk detail is dat de helpdeskmedewerkster een subtiel accent had, waarschijnlijk overal Chinees personeel in dienst 🙂 Toen zag het er nog naar uit dat de vlucht morgen om 19:30 zou gaan. Ze vroegen toen om mijn telefoonnummer dus het zou kunnen dat ze mij bellen. Maar dat lijkt me niet waarschijnlijk want ze hebben het al druk genoeg. Vanavond of morgen zelf maar even regelen dat ik met een latere vlucht naar Hong Kong kan en daarna met een aansluitende vlucht naar Melbourne.

Update 17 april, 10:29: Het luchtruim is nu weer dicht tot 14:00 vanmiddag. Eigenlijk is het heel eenvoudig: zolang er geen zekerheid is over wanneer het luchtruim weer open gaat, heeft het ook geen zin om te bellen om de vlucht om te boeken naar een later tijdstip.

