Visum voor afstuderen in Australië

by Simeon Visser

Laat ik eens toelichten met welk visum ik van plan ben om naar Australië te reizen. Zo op de laatste dag van februari is het wel duidelijk dat begin maart niet meer haalbaar is.

Het visum heet het Occupational Trainee Visa (Subclass 442) wat gebruikt wordt door mensen die onder begeleiding werk gaan uitvoeren in Australië, zoals het opdoen van bepaalde vaardigheden. Een afstudeeropdracht voldoet daar natuurlijk ook aan: in het Engels wordt het omschreven als “practical experience, research or observation required to complete a qualification from a foreign educational institution”.

Voor het visum zijn twee aanvragen nodig: de Australische instantie, in dit geval RMIT University, dient een aanvraag te doen voor een “training position” en ik dien aan te geven dat ik voor die plek in aanmerking wil komen. Er wordt dus eerst gecontroleerd of het soort werk dat iemand in Australië gaat doen wel toegelaten is. Vervolgens wordt bekeken of de persoon in kwestie geschikt is om in Australië dat werk te gaan doen. De universiteit moet aangeven wat de werkzaamheden zoal inhouden en ik moet laten zien dat ik in staat zal zijn om die werkzaamheden uit te voeren (dat ik dus werkelijk een student ben op dat gebied, etc). In mijn geval is het gewoon publicaties lezen, programmeren en een scriptie schrijven.

Sinds 9 november 2009 worden alle aanvragen voor dit type visum afgehandeld in het Adelaide Occupational Trainee Processing Centre in Adelaide, Australië. Voorheen werd de nominatie voor de trainingsplek aangevraagd in Australië en kon de persoonlijke aanvraag gedaan worden bij een ambassade in de buurt. Dat zou dan Brussel of Berlijn zijn want de Australische ambassade in Den Haag blijkt al tijden niks meer met visa te doen. Tegenwoordig worden alle papieren naar Australië gestuurd en krijg je later te horen waar je het visum in je paspoort kunt laten plaatsen. Of dat wel mogelijk is in Nederland heb ik nog niet kunnen achterhalen. Het zou ook kunnen dat ik daarvoor naar een buitenlandse ambassade moet. (Update 29 juli 2010: het is gewoon een elektronisch visa dus er hoeft niks in het paspoort gezet te worden)

Voor het visum zijn verscheidene formulieren en allerlei bijlagen nodig. De formulieren zijn:

  • Formulier 147 (link): mijn deel van de aanvraag voor de “trainingsplek”.
  • Formulier 1283 (link): dit formulier moet ingevuld worden als je niet betaald wordt voor de trainingsplek. RMIT University diende ook een formulier (1284, link) te ondertekenen om dit vast te leggen.

De aanvraag door RMIT University wordt geregeld in formulier 1378 (link). Tot slot kan formulier 1163i (link) nog gebruikt worden om te kijken of je voldoet aan de gezondheidsvoorwaarden. In mijn geval waren er geen speciale omstandigheden van toepassing. Dit is wel het geval als je bijvoorbeeld naar bepaalde landen bent geweest of als je in kinderdagverblijven en ziekenhuizen werkzaam zult zijn. Je moet dan bepaalde medische controles ondergaan.

Naast gangbare bijlagen, zoals een curriculum vitae, waren ook nodig: een document waarin de omstandigheden en de werkzaamheden uitgelegd staan, een brief van de Universiteit Utrecht waarin staat dat datgene wat ik ga doen noodzakelijk is voor mijn studie en bewijzen dat ik staat zal zijn om mijzelf te onderhouden (denk aan financiën en accommodatie). Ook moest ik aantonen dat mijn ziektekostenverzekering in orde was.

One Trackback to “Visum voor afstuderen in Australië”

Leave a Reply

