Wachten op het visum

by Simeon Visser

Het visum is er nog niet maar inmiddels zijn wel allerlei andere dingen geregeld: de meeste zaken bij de Dienst Uitvoering Onderwijs zijn geregeld, zoals woon- en postadres, het inruilen van mijn OV-studentenchipkaart voor een maandelijkse vergoeding om te reizen in het buitenland en iemand machtigen om namens mij te handelen. Alleen nog de woonsituatie aanpassen naar uitwonend en alles zou geregeld moeten zijn.

Ik zit inmiddels wel aan mijn tweede DigiD-account want dat heb je nodig om in te loggen bij websites van de overheid. Ik had begin dit jaar een DigiD aangevraagd om het allemaal te regelen maar helaas was ik nu het wachtwoord vergeten dus maar weer een nieuw account aangevraagd. Het leuke van het verhaal is dat het wachtwoord me te binnen schoot nadat ik een nieuwe DigiD had aangevraagd. Note to self: het feit dat het voor overheidswebsites is, wil niet zeggen dat het wachtwoord dermate obscuur moet zijn dat je het zelf vergeet.

Anyway, net dit jaar gaat het herinschrijven bij de Universiteit Utrecht ook via een ander systeem, namelijk Studielink, waar ook zo’n DigiD-account voor nodig is. In het verleden gebruikte dit systeem ook een traditionele combinatie van een gebruikersnaam en wachtwoord maar tegenwoordig is een DigiD vereist. Na even zoeken heb ik in een oude email mijn gebruikersnaam en wachtwoord gevonden en heb ik vandaag het kunnen omzetten naar DigiD. Ik zou dus mijn herinschrijving moeten kunnen regelen wanneer ik in Australië zit.

Maar geen nood, ik doe al deze dingen graag want het komt nu steeds dichterbij! Nog twee weken en het is maart 2010, de geplande startdatum/-periode en het hangt helemaal van het visum af of we dat gaan halen. Anders schuift alles gewoon een beetje op.

Leave a Reply

